STANDARDY MAŁOLETNICH

 

Załącznik nr 1

do Zarządzenia nr …1/ 2024.....

Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2

im. Konstytucji 3 maja w Męcinie

w sprawie Standardów Ochrony Małoletn

STANDARDY

 

OCHRONY MAŁOLETNICH

 

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 IM. KONSTYTUCJI 3 MAJA

 

W MĘCINIE

 

 

 

Spis treści

 

ROZDZIAŁ 1................................................................................................................................................... 4

PODSTAWOWE TERMINY................................................................................................................................................... 4

ROZDZIAŁ 2................................................................................................................................................... 6

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZNIEM
A PERSONELEM SZKOŁY................................................................................................................................................... 6

ROZDZIAŁ 3................................................................................................................................................. 10

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE  NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA UCZNIÓW................................................................................................................................................. 10

ROZDZIAŁ 4................................................................................................................................................. 11

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO................................................................................................................................................. 11

ROZDZIAŁ 5................................................................................................................................................. 13

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO................................................................................................................................................. 13

ROZDZIAŁ 6................................................................................................................................................. 14

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH  Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET.  PROCEDURY OCHRONY UCZNIÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI
I ZAGROŻENIAMI W SIECI ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE................................................................................................................................................. 14

ROZDZIAŁ 7................................................................................................................................................. 15

ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO  PO UJAWNIENIU KRZYWDY................................................................................................................................................. 15

ROZDZIAŁ 8................................................................................................................................................. 15

PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIEJ KARTY”................................................................................................................................................. 15

ROZDZIAŁ 9................................................................................................................................................. 16

ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU SZKOŁY
DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH................................................................................................................................................. 16

ROZDZIAŁ 10................................................................................................................................................. 17

ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I UCZNIOM STANDARDÓW
DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA............................................................... 17

ROZDZIAŁ 11................................................................................................................................................. 18

ZAPISY KOŃCOWE................................................................................................................................................. 18

 

 

 

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich
w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie
:

 

1) Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

2) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.).

3) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);

4) Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

5) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 ze zm.);

6) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);

7) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.); 8) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 1

 

PODSTAWOWE TERMINY

 

§ 1

 

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:

 

1) Dyrektorze Szkoły, Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie;

2) szkole, jednostce– należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową nr 2 im. Konstytucji 3 maja
 w Męcinie;

3) pracowniku/personelu – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie,na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.

4) partnerze współpracującym ze Szkołą – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, i inne osoby);

5) małoletnim uczniu– należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę
od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;

6) opiekunie małoletniego– należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji
i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego;

7) przedstawicielu ustawowym– należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);

8) zgodzie opiekuna małoletniego– należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego
z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;

9) krzywdzeniu małoletniego– należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;

 

 

 

 

 

 

Krzywdzeniem jest:

 

a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,

b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań
i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,

c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym
(np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),

d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m. in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia,
w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,

e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru
nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;

 

10) danych osobowych ucznia– należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia Szkoły Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie;

11) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Szkoły pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów – ?????????

12) osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora Szkoły pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie – ???????????

 

 

 

ROZDZIAŁ 2

 

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZNIEM
A PERSONELEM SZKOŁY

 

(art. 22c pkt.1.1 oraz art. 22c pkt.2.1)

 

§ 1

 

1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor szkoły.

2. Dyrektor Szkoły zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich, obowiązującymi w szkole. Wzór oświadczenia pracownika został określony
w załączniku nr 1 do niniejszej procedury.

3. Pracownicy nowo zatrudnieni w szkole są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu

pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 2.

4. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:

  1. Dyrektor Szkoły, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem uczniów lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie
    w Rejestr. Informacje otrzymane z systemu teleinformatycznego są przechowywane
    w aktach osobowych pracownika.
  2. Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego
     o niekaralności;
  3. jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną
    do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami
    z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
  4. Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej;
  5. jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności
    nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych
    z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi;
  6. pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej
    za złożenie fałszywego oświadczenia.
    Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu
    o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  7. Wzór oświadczenia o niekaralności stanowi załącznik 2 do niniejszych Standardów.

 

§ 2

 

1. Zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły z jego uczniami:

  1. podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel Szkoły
    jest działanie dla dobra ucznia i w jego interesie. Personel traktuje ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia w jakiejkolwiek formie. Pracownikowi szkoły nie wolno w obecności uczniów niestosowanie żartować, uzywać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwychy gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym;
  2. zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy;
  3. znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.

 

2. Pracownik Szkoły zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji
z uczniami. Podejmowane przez pracowników szkoły wobec ucznia reakcje, stosowane komunikaty bądź działania, powinny być adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione
i sprawiedliwe wobec  uczniów.

3. Pracownik Szkoły w kontakcie z uczniami:

  1. odnosi się do ucznia z szacunkiem;
  2. wysłuchuje uczniów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowane do sytuacji i ich wieku, a także możliwości intelektualnych;
  3. nie zawstydza ucznia, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
  4. nie krzyczy, o ile nie wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
  5. nie ujawnia drażliwych informacji o uczniu osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy

            to również ujawniania jego wizerunku.

4. Decyzje podejmowane w odniesieniu do ucznia powinny uwzględniać bezpieczeństwo pozostałych uczniów.

5. Uczeń ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności  musi być uzasadnione.

6. Pracownik Szkoły zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych
w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów uczniów.

7. Pracownik Szkoły nie może utrwalać wizerunków uczniów w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun ucznia nie wyraził na to zgody.

8. Pracownikowi Szkoły bezwzględnie zabrania się:

1) nawiązywać relacji seksualnych z uczniem;

2) składać uczniowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniać takich treści;

3) proponować uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (narkotyków, tzw. dopalaczy).

 

§ 3

 

  1. Wychowawcy klas zobowiązani są do zapoznania uczniów ze Standardami Ochrony Małoletnich, które obowiązują w Szkole i zapewnienia ich, o możliwości otrzymania pomocy.
  2. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia uczniów, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
  3. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją i powiadomić o zajściu dyrekcję szkoły.

 

§ 4

 

1. Każde, przemocowe zachowanie wobec ucznia jest niedozwolone.

2. Nie można ucznia popychać, bić, szturchać, itp.

3. Pracownikowi nie wolno dotykać ucznia w sposób naruszający jego nietykalność osobistą.

4. Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

5. Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z uczniem, wykazując zrozumienie i wyczucie.

6. Niedopuszczalne jest również spanie pracownika w jednym łóżku z uczniem podczas wycieczek szkolnych.

7. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika
 z uczniem.

Do sytuacji takich zaliczyć można:

1) pomoc uczniowi w czynnościach samoobsługowych i higienicznych, o ile rodzic/opiekun prawny, złożył pisemny wniosek w tym zakresie;

 

 

 

 

§ 5

 

Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
 i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

  1. Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się
    z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji.
  2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami
    lub opiekunami poza godzinami pracy, są kanały służbowe (e-mail, e-dziennik).
    W przypadku konieczności nawiązania pilnego kontaktu z rodzicami/ opiekunami prawnymi dzieci możliwe jest skorzystanie przez nauczyciela z jego prywatnego telefonu.
  3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

 

ROZDZIAŁ 3

 

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE
NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA UCZNIÓW

 

§ 1

 

1. Pracownicy Szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.

2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Szkoły podejmują rozmowę
z rodzicami, przekazując informację na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują ich do szukania dla siebie pomocy.

3. Pracownicy Szkoły monitorują sytuację i dobrostan ucznia.

 

 

 

ROZDZIAŁ 4

 

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO

(art. 22c pkt.1.2, art. 22c pkt.1.7. art. 22c pkt.1.8)

 

§ 1

 

W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy klasy/ pedagogowi/psychologowi lub dyrektorowi Szkoły.

 

§ 2

 

1) Wychowawca klasy/pedagog/psycholog wzywa opiekunów małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu krzywdzenia.

2) Wychowawca/pedagog/psycholog powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej małoletniego na podstawie rozmów z nim, nauczycielami i rodzicami oraz plan pomocy małoletniemu.

3) Plan pomocy powinien zawierać wskazania dotyczące:

a) podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji (Sąd, Prokuratura, Policja);

b) wsparcia jakie Szkoła zapewni małoletniemu;

c) skierowania małoletniego do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Ośrodek Interwencji Kryzysowej).

 

§ 3

 

1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego) dyrektor Szkoły powołuje Zespół Interwencyjny,
w skład którego wchodzą pedagog, psycholog, wychowawca, dyrektor lub wicedyrektor oraz inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako Zespół Interwencyjny).

2. Zespół Interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone
na podstawie opisu, z uwzględnieniem uzyskanych w sprawie informacji.

3. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie Zespołu jest obligatoryjne. Zespół Interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia
w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

 

§ 4

 

1. Plan pomocy małoletniemu jest przedstawiany przez wychowawcę klasy/pedagoga/psychologa opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

2. Wychowawca/pedagog/psycholog informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia
i skorelowanej z nim interwencji).

3. Po poinformowaniu opiekunów przez wychowawcę/pedagoga/psychologa – zgodnie
z punktem poprzedzającym – dyrektor placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

 

 

§ 5

 

1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia ucznia należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.

2. Kartę załącza się do teczki osobowej małoletniego znajdującej się w sekretariacie szkoły.

 

ROZDZIAŁ 5

 

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO

 

§ 1

 

Pracownicy Szkoły uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku ucznia.

 

§ 2

 

1. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody rodzica/ opiekuna małoletniego.

2. W celu uzyskania zgody rodzica/opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia, pracownik Szkoły skontaktuje się z rodzicem/opiekunem małoletniego i realizuje procedurę uzyskania takowej zgody.

3. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych rodzica/ opiekuna małoletniego bez ich wiedzy i zgody.

4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego
nie jest wymagana.

 

 

§ 3

 

1. Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna ucznia.

2. W dokumentach ucznia znajduje się pisemna zgoda na publikację wizerunku małoletniego,
pod którą widnieje podpis rodzica/opiekuna.  Załącznik nr 7.

3. Wytyczne dotyczące utrwalania wizerunku dziecka (zdjęcia, film):

  1. Zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych
    przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
  2. Upewnij się, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi ani nie ma do nich dostępu bez nadzoru.
  3. Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków dzieci należy zgłaszać i rejestrować podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

 

 

 

ROZDZIAŁ 6

 

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH
Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET.
PROCEDURY OCHRONY UCZNIÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI
I ZAGROŻENIAMI W SIECI ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE

 

(art. 22c pkt.2.2 oraz art.22c pkt 2.3)

 

§ 1

 

1. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

2. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie:

  1. szkoła zapewnia personelowi i uczniom możliwość korzystania z Internetu w celach edukacyjnych i zawodowych czasie trwania zajęć/pełnienia obowiązków służbowych przez pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych;
  2. sieć szkolna jest monitorowana;
  3. sieć szkolna jest zabezpieczona zgodnie z obowiązującymi Standardami Ochrony Małoletnich.

Za zabezpieczenie odpowiada osoba wyznaczona przez Dyrektora. Do zadań tej osoby należy między innymi:

a) zabezpieczenie sieci szkolnej przed niebezpiecznymi teściami przy użyciu odpowiedniego oprogramowania;

b) instalacja oraz aktualizacja w/w oprogramowania.

4) w przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Szkoły, ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik Szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas zajęć;

5) w ramach zajęć z wychowawcą lub nauczycielem informatyki przeprowadza się
z uczniami warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu (przynajmniej raz
w roku szkolnym).

 

 

ROZDZIAŁ 7

 

ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO
PO UJAWNIENIU KRZYWDY

(art. 22c pkt.2.4)

 

§ 1

 

1. Po zastosowaniu procedury interwencji, dyrektor Szkoły tworzy grupę wsparcia
dla pokrzywdzonego małoletniego ucznia.

2. W skład grupy każdorazowo wchodzi wychowawca klasy, psycholog, pedagog szkolny. Grupa może zostać poszerzona o większą ilość specjalistów w zależności od konkretnego przypadku.

3. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia jaka pomoc uczniowi będzie niezbędna od razu oraz w dalszej perspektywie czasu.

4. Grupa wsparcia tworzy IPD (Indywidualny Plan Działania), który stanowi dokument zapisany
i przechowywany w aktach ucznia.

5. IPD zwiera przede wszystkim informację o podjętych działaniach, plan spotkań
ze specjalistami/opiekunami/nauczycielami oraz przypuszczalny czas trwania pomocy.

6. Wnioski ze spotkań z pedagogiem i psychologiem szkolnym stanowią dane wrażliwe uczniów
i nie są dołączane do IPD, wyjątek stanowi sytuacja zagrożenia życia lub zdrowia ucznia
(np. o planowanym samobójstwie).

 

ROZDZIAŁ 8

 

PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIEJ KARTY”

(art. 22c pkt.1.3)

 

§ 1

 

1. Głównym celem „Niebieskiej Karty” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez Szkołę,
ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.

2. Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w Szkole przyjdzie uczeń i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc, pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”. Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.

3. Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia opisanych  w rozdziale 4.

4. Procedurę „Niebieskie Karty” stanowi załącznik nr 8 niniejszych standardów.

 

 

ROZDZIAŁ 9

 

ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH
ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH
ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU SZKOŁY
DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

(art. 22c pkt.6 )

 

§ 1

 

1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.

2. Dyrektor Szkoły wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.

3. Osoba wyznaczona przez Dyrektora Szkoły monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach, prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń
i proponowanych zmian.

4. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu zobowiązana jest do przeprowadzania wśród pracowników Szkoły (nie rzadziej niż raz na 2 lata) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 4
do niniejszego Standardu.

5. Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna dokonuje analizy ilościowej i jakościowej przeprowadzonej ankiety oraz sporządza z nich raport, który przedstawia Dyrektorowi Szkoły.

6. W ankiecie pracownicy Szkoły mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Szkole.

7. Dokonując monitoringu Standardów, dyrektor Szkoły może wyznaczyć osobę
do przeprowadzenia ankiety wśród uczniów, dotyczącej świadomości małoletnich z form pomocy realizowanych przez Szkołę. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.

8. Dyrektor szkoły może powołać zespół wspierający osobę koordynującą realizację Standardów, jeśli uzna, że przyczyni się on do lepszej realizacji Standardów, bądź pozwoli na szybsze wprowadzenie zmian w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.

9. W razie konieczności osoba koordynująca we współpracy z członkami powołanego zespołu opracowuje zmiany w obowiązujących Standardach i przedkłada je do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły.

10. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Szkoły nowe brzmienie dokumentu.

 

 

ROZDZIAŁ 10

 

ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I UCZNIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

(art. 22c pkt.1.6)

 

§ 1

 

1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem Szkoły ogólnodostępnym
dla personelu Szkoły, uczniów oraz ich rodziców/opiekunów.

2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Szkoły, a także dostępny jest
w sekretariacie i bibliotece szkolnej.

3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z rodzicami/ opiekunami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).

4. Wychowawca daje rodzicowi/opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się
ze Standardami. Opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią, nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację Standardu. Oświadczenie stanowi załącznik nr 6 do niniejszych Standardów.

5. Wychowawcy na lekcjach  mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby mogli oni je zrozumieć niezależnie od wieku i mozliwości intelektualnych..

 

 

 

ROZDZIAŁ 11

 

ZAPISY KOŃCOWE

 

§ 1

 

1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich opiekunów,
w szczególności poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie
na stronie internetowej, jak również poinformowanie rodziców uczniów za pośrednictwem dziennika elektronicznego.

 

 

 

Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie

 

.........................................................................

miejscowość, data

 

OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU ZASAD ZAWARTYCH
W STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 IM.KONSTYTUCJI 3 MAJA W MĘCINIE

 

Ja, .....................................................................................................................................................

oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi
w  Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie oraz deklaruję, że będę ich przestrzegać.

 

..........................................................................

Podpis

 

 

Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie

 

.........................................................................

miejscowość, data

 

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI

 

Ja, .....................................................................................................................................................

oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

.........................................................................

Podpis

 

 

Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie

 

KARTA INTERWENCJI

1. Imię i nazwisko ucznia ……………………………………………..……...……………….

2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

…………………………………………………………………………….…...………………

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

……………………………………………………………………………….…………………

4. Opis działań podjętych przez personel/pedagoga/psychologa

Data ……………….……

Działanie…………………………………………………………….………….……….………

 ………………………………………………..…………………………………………………

…………………………………………………………………….……………………………..

…………………………………...................................................................................................

5.Spotkania z opiekunami dziecka

Data ……………………..

Opis spotkania …………………………………………………………………….……………..

…………………………………....................................................................................................

…………………………………………………………………….………………………………

………………………………….....................................................................................................

…………………………………………………………………….………………………………

………………………………….....................................................................................................

…………………………………………………………………….………………………………

 

6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

• zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

• wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,

• inny rodzaj interwencji. Jaki?

…………………………………………………………………….…………………..…………

…………………………………...................................................................................................

7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję)
i data interwencji …………………………………………………………………….……………………..………

…………………………………...................................................................................................

8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli instytucja uzyskała informacje o wynikach/działania placówki/działania rodziców.

…………………………………………………………………………….……………..………

…………………………………...................................................................................................

…………………………………………………………………….…………………..…………

…………………………………...................................................................................................

 

 

 

 

Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie

 

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW

SZKOLY PODSTAWOWEJ NR 2 IM.KONSTYTUCJI 3 MAJA W MĘCINIE

 

Odpowiedz na poniższe pytania Tak lub Nie

 

1. Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?                                   

Tak      Nie

 

2. Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndrom (zespół cech charakterystycznych) krzywdzonego ucznia?

                                               Tak      Nie

 

3. Czy wiesz w jaki sposób zareagować na oznaki krzywdzenia ucznia?

                                               Tak      Nie

 

4. Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika?

                                               Tak      Nie

 

5. Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w Szkole

„Standardami Ochrony Małoletnich”? (Jeżeli tak, opisz je poniżej)

                                               Tak      Nie

 

6. Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane jako trudne
lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów?

                                               Tak      Nie

 

 

 

JEŚLI NA KTÓREŚ Z PYTAŃ W ANKIECIE MONITORING STANDARTÓW

 ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK

 

NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone? .................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

 

NAPISZ: Jakie działania podjąłeś? .................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

 

NAPISZ: Czy masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących standardów? .................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

 

 

 

 

Załącznik nr 5 do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie

 

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA UCZNIÓW

 

 Odpowiedz na poniższe pytania: Tak lub Nie

1. Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?

                                                           Tak      Nie

 

2. Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo

możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc?

                                                           Tak      Nie

3. Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy?

                                                           Tak      Nie

 

4. Czy byłaś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego?

                                                           Tak      Nie

 

5. Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji?

                                                           Tak      Nie

 

 

 

JEŚLI NA KTÓREŚ Z PYTAŃ W ANKIECIE MONITORING STANDARTÓW

 ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK

 

NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone? .................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

 

NAPISZ: Jakie działania podjąłeś? .................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

 

NAPISZ: Czy masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących standardów? .................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

Załącznik nr 6 do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 maja w Męcinie

 

.........................................................................

miejscowość, data

 

OŚWIADCZENIE OPIEKUNA MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ

Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 IM.KONSTYTUCJI 3 MAJA W MĘCINIE

 

Oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi

w Szkole Podstawowej nr 2 im. Konstytucji 3 Maja w Męcinie

 

 

L.p.

Imię i nazwisko ucznia

Podpis rodzica

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 7 do Standardów Ochrony

Małoletnich w Szkole Podstawowej nr 2 im

Męcina 504
34-654 Męcina

tel. (018) 337-07-21
e-mail:
spmecina@interia.pl
Szkoła Podstawowa nr 2 w Męcinie
im. Konstytucji 3-go maja