Program Lekturiada
Rola książki w życiu dziecka jest bardzo ważna. Pozwala przenieść się w inny świat, zdobyć wiedzę, rozwinąć wyobraźnię. W dzisiejszych czasach książka jest wypierana przez media: komputer czy telewizję. Opracowany program to kontrpropozycja dla gier komputerowych.

Cel główny

 

 Rozwijanie  zainteresowań czytelniczych

 

 

Cele szczegółowe

 

- rozwijanie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytanie, pisanie),

- zapoznanie z wybranymi utworami literatury dziecięcej,

- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania wierszy, baśni, opowiadań,

- recytowanie wierszy i prozy,

- kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, korzystanie
z biblioteki szkolnej, biblioteczki klasowej , zbiorów własnych dzieci,

- wyrabianie postawy poszanowania księgozbioru,

 - rozbudzanie potrzeby kontaktu z książką,

- poznanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką,

- rozwijanie twórczości literackiej i plastycznej,

- wyrabianie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,

 - rozwijanie umiejętności obiektywnego oceniania pracy swojej i kolegów,

-  wyrabianie umiejętności własnej prezentacji przed publicznością,

- stwarzanie okazji do korygowania wad wymowy,

- rozwijanie wyobraźni,

 - włączenie rodziców do aktywnego i systematycznego czytania dzieciom,

- nawiązanie współpracy z logopedą szkolnym.

 

 

 

 

 

 

 

Oczekiwane osiągnięcia ucznia po zrealizowaniu programu:

 

Poprzez podjęte działania uczeń:

 

- poznaje treść lektur poprzez samodzielne ich przeczytanie lub z udziałem dorosłej osoby( nauczyciel, rodzic -  kl. I),

- doskonali technikę czytania,

- potrafi przygotować prezentację ulubionej książki,

- potrafi opowiedzieć treść ulubionego utworu,

- potrafi pięknie recytować,

- potrafi prowadzić „dzienniczek” poznanych utworów;

- potrafi zorganizować kącik czytelniczy,

- potrafi wykorzystywać zbiory biblioteczne jako źródło potrzebnych informacji,

- potrafi  wczuć się w rolę bohaterów utworów i przedstawić ich za pomocą mimiki, ruchu i gestu,

- przygotowuje przy współudziale kolegów, nauczycieli, rodziców elementy scenografii i kostiumów,

- poznaje terminy związane z książką, teatrem,

- potrafi dokonać samooceny predyspozycji czytelniczych, recytatorskich, aktorskich

- wczuwa się w stany emocjonalne bohaterów literackich,

- ma możliwość zaprezentowania swoich możliwości w grupie rówieśniczej,

- ćwiczy pamięć poprzez naukę wierszy,

- uczy się współdziałania, dyscypliny i współodpowiedzialności za efekty pracy zespołowej,

- pokonuje tremę podczas publicznych występów.

 

 

 

 

CZAS  REALIZACJI  PROGRAMU

 

Wrzesień 2013 – czerwiec 2014

 

ADRESACI

Uczniowie klas 1-3

 

ZADANIA DO REALIZACJI

  1. Zapoznanie rodziców z celami i tematyką projektu LEKTURIADA
  1. Zapoznanie dzieci z tematyką projektu LEKTURIADA
  1. Założenie klasowych biblioteczek
  1. Założenie zeszytów lektur
  1. Założenie Karty Codziennego Czytania
  1. Codzienne czytanie przez 5 minut
  1. Klasowy konkurs pięknego czytania
  1. Książka rekomendowana przez ucznia -Reklama ulubionej książki
  1. Cała Polska Czyta Dzieciom
  1. Międzyklasowy konkurs recytatorski
  1. Samodzielne tworzenie książek
  1. Wystawa książek autorów związanych z naszym regionem lub o naszym regionie
  1. Pasowanie na czytelnika uczniów klasy I
  1. Konkurs literacki – Moja ulubiona książka – kl 1  ( ilustracja- podpis)
  1. Konkurs literacki – Moja ulubiona książka – kl 2 ( kilkuzdaniowa wypowiedź)
  1. Konkurs literacki – Moja ulubiona książka – kl 3 (list)
  1. Międzyklasowy konkurs pięknego opowiadania (kl. 0-3)
  1. Międzyklasowy konkurs pięknego czytania
  1. Ankieta na temat projektu (dla uczniów i rodziców)
  1. Analiza ankiet, podsumowanie projektu

 

 

 
Szkoła Podstawowa nr 2 w Męcinie
im. Konstytucji 3-go maja